- Dette må vi gjøre i lag
Innherred Næringsforening ved Kjersti Fikse, Ingrid Dahl Furunes og Arild Klokkerhaug. Foto: INF

- Dette må vi gjøre i lag

10. mars 2025 | Tekst : Kjersti FIkse
Innherred Næringsforening har fått jobben med å selge Innherred.
 
- Dette gleder vi oss skikkelig til. Vi er glade i og har troa på regionen vår, og tenker det blir enormt spennende å jobbe med å løfte den regionalt og nasjonalt, sier daglig leder i Innherred Næringsforening (INF), Ingrid Dahl Furunes.

Fra Heia Innherred til Velkommen Innherred

Omdømmeprosjektet «Velkommen Innherred» som næringsforeningen nå tar over, oppsto opprinnelig under navnet «Heia Innherred». De siste årene har det pågått en forankrings-prosess i de fem kommunene Levanger, Verdal, Inderøy, Snåsa og Steinkjer, som er eiere av prosjektet.

Rett før jul i 2024 ble Innherred Næringsforening, som én av flere, invitert til å søke om konsesjon på drifta gjennom en tilbudskonkurranse.

- Dette er et prosjekt vi søkte på med glede, fordi vi mener det er viktig og riktig for Innherred. Vi trenger å løfte frem regionen. Vi skal polere den indre stoltheten over å være Innherreds-bygg. Og så skal vi gjøre det kjent for hele landet hvilken attraktiv perle Innherred faktisk er, sier Furunes.

I prosjektets første år ligger det finansiering fra kommunene på 1.136.000 kroner. Etter det er det forventet at prosjektet skal over i en permanent driftsfase. I søknaden skriver INF at prosjektet er avhengig av finansiell stabilitet i et langsiktig perspektiv. Dette må oppnås gjennom en kombinasjon av bidrag fra både næringslivet og kommunene.

Næringspolitisk leder i INF, Arild Klokkerhaug, opplyser at arbeidet med å utarbeide en bærekraftig økonomisk modell for prosjektet er i gang. 

- Det er ingen tvil om at dette er et arbeid vi gjør på vegne av og sammen med hele regionsamfunnet. Vi har tro på at kommunene, som tross alt eier prosjektet, vil komme med noe fiansiell støtte også i driftsfasen, og så håper vi virkelig at næringslivet ser verdien av dette, og vil være også økonomisk, sier han.

Alle næringsforeningene er med på laget

Hun understreker videre at suksessen til prosjektet avhenger av styrken i laget. Med det som grunntanke, inviterte INF Steinkjer Næringsforening, Inderøy Utvikling og Snåsa Næringsforum inn i prosjektet allerede i søknadsprosessen. De leverte alle tre støttebrev til INFs søknad, og ga med det tydelig beskjed til kommunene om at næringslivet står samla om jobben. Konstellasjonen med de fire næringsforeningene fikk det midlertidige navnet «Forum».
Forum: Arild Klokkerhaug, næringspolitisk leder i INF, Jon-Erik Vollan, daglig leder i Inderøy Utvikling, Ingrid Dahl Furunes, daglig leder i IN, Bård Vaag Landsem, daglig leder i Snåsa Næringsforum og Anita Østby, avtroppende leder for Steinkjer Næringsforening. Foto: Kjersti Fikse/INF
Forum: Arild Klokkerhaug, næringspolitisk leder i INF, Jon-Erik Vollan, daglig leder i Inderøy Utvikling, Ingrid Dahl Furunes, daglig leder i IN, Bård Vaag Landsem, daglig leder i Snåsa Næringsforum og Anita Østby, avtroppende leder for Steinkjer Næringsforening. Foto: Kjersti Fikse/INF

- Vi kan ikke representere hele regionen alene – vi må stå sammen. Derfor er vi enormt glade og takknemlige for å kunne sparke fra med et så sterkt lag, sier Furunes.
Og nettopp Forum var en utslagsgivende faktor for at kommunenes valg falt på Innherred.

- Dette prosjektet handler om å bygge et positivt omdømme som skal føre til rekruttering og bolyst. Vi ser at INF tenker veldig riktig når de knytter til seg de øvrige næringsforeningene, sier kommunedirektør i Verdal kommune, Geir Olav Jensen.
Kommunedirektør i Verdal kommune, Geir Olav Jensen da han presenterte Heia Innherred under Fagkonferansen i Industriens Uke 2023. Foto: Kjersti Fikse/INF
Kommunedirektør i Verdal kommune, Geir Olav Jensen, da han presenterte «Heia Innherred» under Fagkonferansen i Industriens Uke 2023. Foto: Kjersti Fikse/INF

Bidra til konkurransekraft

I konkurransegrunnlaget fra kommunene står det at «Velkommen Innherred» skal profilere regionens attraktivitet nasjonalt og internasjonalt, for tilflyttere og besøkende. Prosjektet skal bidra til et mer konkurransedyktig næringsliv og skape en sterk posisjon for Innherred på Norgeskartet, på en måte som gjør regionen attraktiv både nasjonalt og internasjonalt.

- Vi har verdens beste utgangspunkt for å lykkes som lag.

Det sier styreleder for Steinkjer Næringsforening, Jørgen Asp.

- Og nå må vi umiddelbart starte den viktige jobben med forankring i egen region, for at prosjektet skal få skikkelig fotfeste og bli en del av stoltheten og identiteten til alle innbyggerne på Innherred, sier han.

Daglig leder for Inderøy Utvikling, Jon-Erik Vollan påpeker at næringslivets stemme blir viktig i den første fasen.

- Vi må få marsordren fra næringslivet – finne ut hva de tenker er riktig retning for «Velkommen Innherred». Og så er det bare å sette fart, sier han.
Og får støtte fra Snåsa, hvor Bård Vaag Landsem er daglig leder.

- Det er så utrolig mye spennende som skjer i hele regionen. Nå har vi fått til et forum som dekker det aller meste av stort og smått som foregår i alle fem kommuner, så dette har jeg ståltro på, slår Landsem fast.

Visuell profil

Ethvert vellykket omdømmeprosjekt trenger en profil. Høsten 2024 ga kommunene oppdraget med å lage den visuelle og grafiske utformingen av prosjektet til reklamebyrået Berre AS. Derfra også kom navnet «Velkommen Innherred».

Daglig leder for reklamebyrået BERRE, Lasse Berre, under Fagkonferansen i Industriens Uke 2024. Foto: Kjersti Fikse/INF

Daglig leder i BERRE, Lasse Berre, er svært fornøyd med prosessen som har ledet frem til det nye uttrykket for «Velkommen Innherred».

– Dette har vært et spennende og meningsfylt prosjekt å få være en del av. Sammen med oppdragsgiver har vi utviklet en moderne og fleksibel visuell profil som gir rom for mye historiefortelling. Kommunikasjonskonseptet fungerer godt både nasjonalt og internasjonalt, og gir store muligheter til å vise frem alt det positive Innherred har å by på, sier Berre.

Han kommer personlig til årsmøtet i Innherred Næringsforening for å presentere den visuelle profilen og tankene bak. 

- Berre har levert et spenstig uttrykk for Innherred, som vi lett kan spille på når vi skal nå ut til nasjonen med budskapet, så dette gleder vi oss over, sier Furunes.

- Vi håper at næringslivet vil omfavne uttrykket og inkorporere det i sitt eget, slik at vi sammen kan vise at regionen Innherred har vi virkelig tro på, sier Markeds-og kommunikasjonsleder i Innherred Næringsforening, Kjersti Fikse.