Arbeidskraft- og omdømmeundersøkelsen våren 2023
Les rapporten her.
Her er en oppsummering av funnene:
Dersom din bedrift har gjort ansettelser fra 1. januar 2021, hvor har disse blitt rekruttert fra?
* Industri, Helse og omsorg (sykehus + kommunale enheter for helse) rekrutterer bredere enn andre, også fra hele landet og noe internasjonalt
* Reiseliv og servering, Handel, Bygg og Anlegg rekrutterer mest fra egen kommune.
* De største bedriftene (50+) rekrutterer høyest andel utenfor egen region.
* Levanger den kommunen med høyest andel internasjonal rekruttering.
Hvor mange ansettelser planlegger din bedrift de neste to årene?
* Industrien har størst behov for ny arbeidskraft, mens reiseliv og servering anslår lavere vekst
* Den største veksten er forventet i Verdal, mens også i Levanger øker behovet mer enn tidligere.
* Ledelse (12%), funksjonærer (14%), teknologer/spesialister (18%) og fagarbeidere (56%).
* Behovet for folk i forskjellige kategorier fordeler seg omtrent likt for bedrifter av ulik størrelse.
Hvilke kanaler bruker din bedrift ved ansettelser?
* 14% av alle bedriftene (36% av handel) bruker kun direkte kontakt eller personlig nettverk.
* 30% av bedriftene legger ikke ut ledige stillinger på finn.no, arbeidsplassen.no, sosiale medier.
* Industri og helse/omsorg er best på å bruke media og bred annonsering.
* Industri og reiseliv/servering er best på å bruke NAV/Trøndelagsmodellen.
* 5 av 31 industri- og 2 av 45 bygg/anleggsbedrifter er de eneste som bruker flyktningetjenesten.
I hvor stor grad er din bedrift åpen for å rekruttere fra "utenforskapet"?
* 46% av bedriftene svarte at de i stor grad er åpne for å rekruttere folk fra "utenforskapet".
* Reiseliv/servering og Helse/omsorg er i størst grad er villige til dette.
* 19% av bedriftene vil heller rekruttere erfaren arbeidskraft.
Dersom din bedrift ikke på nåværende tidspunkt ser det som hensiktsmessig å rekruttere fra «utenforskapet», hva skal til for at dette skal bli mer aktuelt?
* Gode finansieringsordninger som gir forutsigbarhet og frikjøper leders tid er viktigste faktor.
* Oppfølging og at formidler kjenner kandidatenes styrker/motivasjon for god match er viktig.
* En viss grunnkompetanse/fagkompetanse (eller motivasjon til å tilegne seg), er viktig.
Hvilke lokale utdanningslinjer/institusjoner er viktigst for rekruttering til, samt etter/videreutdanning for, din bedrift i årene fremover?
* Bygg og anlegg, samt industri, er tydelige på at de yrkesfaglige retningene er desidert viktigst.
* Salg og service og studiespesialisering når et bredt spekter av bransjer.
* Studieretninger som har lav/ingen score er ikke uviktige, men ikke nevnt som rekrutteringsbase.
* Universitetsutdanning er bredt nevnt i de fleste bransjer - ergo er studiespesialisering viktig.
Har du konkrete innspill til hvordan næringsforeningene bør jobbe for gode utdanningstilbud i regionen vår?
* Den viktigste jobben vi bør ta er å pleie tettere kontakt med VGS, universitet og ungdomsskoler.
* Vi bør bidra til å få skoler og akademia tettere på næringslivet og synliggjøre behov til berørte.
* Bedriftene ønsker oss ut på flere bedriftsbesøk og følge opp kompetansebehovet proaktivt.
* Videre er vi ønsket som en næringspolitisk lobbyist og påvirker mot det offentlige.
Hvilke kvaliteter oppfatter du at dine ansatte setter pris på i dagliglivet på Innherred. List opp det du oftest hører nevnt.
* Nærhet, til "alt", er den kvaliteten som oftest har blitt fremhevet.
* Natur, friluftsliv, fritidsaktiviteter, bomiljø, trygghet, arbeidsmiljø, kulturtilbud, skoletilbud, Trondheim, familievennlig, køfritt, sykehus, lave levekostnader og flyplass er også eksempler på kvaliteter ofte nevnt.