Nytt medlem: Strandveien Auto
Ingolv Bengtsen er daglig leder ved Strandveien Auto i Verdal. Han konstaterer at bilbransjen er i endring, og at kompetansen må økes i takt med strømningene.

Nytt medlem: Strandveien Auto

07. desember 2022 | Tekst : Kjersti Fikse
Med over 40 års erfaring som bilselger, kjenner Ingolv Bengtsen bransjen ut og inn. Han brenner for tilførselen av ung kompetanse.
- Vi har sett enorme svingninger i bilbransjen gjennom de tiårene jeg har vært med. Når en ser tilbake på de opp og nedturene bransjen har opplevd både på 80 og 90 tallet, er det store likhetstrekk med det vi ser nå. Selv da renta krøp opp mot 20 prosent, kjøpte folk bil.  Slik landet vårt er utformet er vi helt avhengige av bilen som fremkomstmiddel, sier Bengtsen.

Med krig i Europa, økende renter og synkende kjøpekraft ser han, som så mange andre, konturene av en samfunnsøkonomi under press. Men hans lange erfaring som bilselger gjør at han fortsatt har nokså lave skuldre.

- Vi står han nok av, denne gangen også, fastslår han rolig.


Kraftsenter for bilbransjen
Som medeier av Strandveien Auto med beliggenhet i Verdal Industripark, befinner han seg midt i sentrum av bilhandelen på Innherred. Hvilket vil si kraftsenteret for bilhandel i regionen.

- Verdal og Levanger står meget sterkt i landsdelen når det gjelder bilhandel. Det har vi gjort i mange år, og det er en posisjon vi klarer å ivareta, særlig forankra i den sterke sammensetningen av bilforhandlere som ligger her i Industriparken, sier han.

Han viser til at samarbeidet har vært godt i bilbransjen på Innherred i mange år. Men fusjonen av Næringsforeningen i Levanger og Verdal Næringsforum til Innherred Næringsforening, ble det i tillegg interessant å bli en del av det større fellesskapet.

- Tidligere har vi følt at det vi bilhandlerne har sammen, har vært tilstrekkelig for oss. Det har en stor verdi. Samtidig ser vi nå at når næringsforeningen blir såpass mye større, får den en substans som vi ønsker å være en del av, sier han.

Endring i bilhandelen
Når Bengtsen ser tilbake på et liv i bilbransjen, ser han også en endring i handelsmønsteret.

- Vi ser at mange, særlig unge, bilkjøpere nå handler bilen sin på nett, uten kontakt med kundebehandler. Der kan de klikke seg frem til de spesifikasjonene de ønsker, og på mange måter skreddersy bilen sin. Det er en spennende utvikling, det, men samtidig mister de en trygghet når de gjør det på den måten. Vi har opplevd en del bileiere som kommer til oss for å få hjelp etter den typen handel. Vi bistår med noe, men samtidig er det mye vi ikke kan hjelpe til med, når det er snakk om biler som ikke er kjøpt hos oss. Dermed kan de fort bli sittende med skjegget litt i postkassa, dessverre.

Bengtsen påpeker at det er særlig de unge som ønsker å handle bilen sin på nett, mens de fleste voksne bilkjøpere fortsatt foretrekker den personlige servicen og oppfølgingen.

- Vi sitter jo på veldig mye kunnskap, og kan gi råd som nettbutikken ikke nødvendigvis kan bistå med, fastslår han.

De store endringene som har skjedd med fagfeltet de siste åra, har også ført til et stort behov for kompetanseutvikling av de som allerede er ansatt i bedriftene.

- Vi må ha verksted, vi må ha kompetanse. Med det skiftet som er gjort, har vi foretatt en enorm videreutdanning av ansatte de siste årene for å tekkes det nye markedet, spesielt med tanke på elbil. I tillegg ser vi, som andre bransjer, at det å få tak i kvalifisert arbeidskraft er ikke enkelt lenger.

Utdanning og rekruttering
Og jakten på kvalifisert arbeidskraft handler ikke bare om videreutvikling av de allerede voksne. I meget stor grad har regionens bilforhandlere også engasjert seg i utdanningstilbudet lokalt.

Bengtsen forteller med engasjement om hvordan det er forhandlerne lokalt som har stått i bresjen for, og delvis finansiert, utdanningsløpet som bilmekaniker ved Verdal videregående skole.

- Det var vi i bransjen som jobba for å opprette bilmekaniker-linje her, til stor motstand fra fylket. Og nå kjemper vi med nebb og klør for å opprettholde det utdanningstilbudet. Vi er så mange her, og står så sterkt sammen, at vi mer enn gjerne er med på å lære opp generasjonene med bilmekanikere som kommer. Men skolen må gjøre forarbeidet.

Han viser til at ungdom som velger en utdannelse med sikte mot bilbransjen, har svært gode utsikter for jobb i regionen, og at bransjen har vidåpne dører både under og etter utdanningsløpet.

- Den unike nærheten til bilmiljøet her i Verdal og Levanger var det vi viste til da vi kjempet for å få linja til skolen her i Verdal. Det er her vi har det største behovet for arbeidskrafta. Dørene våre er vidåpne, og vi tar imot ungdommen underveis i utdanningsløpet i mye større grad enn det som er ordinært. Vi i bransjen har garantert at elevene får praksisperioden her hos oss. Vi får et forhold til elevene allerede før de skal inn i lærlingetiden, og det er en veldig styrke både for oss og for elevene, fastslår han.