Stort engasjement for parkering i Levanger sentrum ga høringssvar fra Innherred Næringsforening
Kommunens arbeid med systemet for parkeringsavgift i Levanger kommune, førte til et brennende engasjement. Innherred Næringsforening har levert høringssvar til kommunen. Faksimile: Innherred/Trønder-Avisa/iLevanger

21. oktober 2024 | Tekst : Innherred Næringsforening
Innherred Næringsforening leverte fredag ei høringsuttalelse til Levanger kommune i forbindelse med foreslåtte endringer i systemet for parkeringsavgift i sentrum.
Da Levanger kommune offentliggjorde planer om å endre systemet for parkeringsavgift i Levanger sentrum, reagerte mange næringsdrivende med sterk skepsis. Flere av dem fryktet for sin eksistens i sentrum dersom det blir innført parkeringsavgift fra første time.

I oppstarten tilbragte Innherred Næringsforening en arbeidsdag med å besøke alle sentrumsaktørene i Levanger, både medlemmer og ikkemedlemmer, for å hente innspill. Og opplevde et sterkt
engasjement for saken.

I neste omgang satte vi sammen en grundig spørreundersøkelse som vi publiserte i egne kanaler, sendte ut på mail og fikk publisert i media.

Resultatet ble over 1200 svar fra beboere, næringsdrivende, ansatte, studenter, elever og besøkende. Svarene og fritekst-innspillene er nå grundig analysert og danner grunnmuren for høringsinnspillet som INF har levert til Levanger kommune.

De viktigste funnene er:

Bekymring rundt rekrutteringssituasjonen til Sykehuset og NORD
• 290 av 492 respondenter (59%) som jobber på sykehuset eller NORD universitet er svært kritiske til prisnivået i ytre sone og vurderer å flytte eller skifte jobb.

Viktigst for respondentene når det gjelder parkering
• 792 av 1239 respondenter (64%) svarer at to timer gratisparkering er nødvendig, selv om tilgjengelighet faller noe. Kun 2% mener at gratis korttidsparkering er unødvendig.
• For jobbparkering er pris viktigst (53%), deretter tilgjengelighet (38%) og kort avstand (7%).
• For alle (jobb- og ærendsparkering) svarer 48% at gratis korttidsparkering og 47% at tilgjengelige plasser er viktigst

Villighet til å registrere parkering i app eller automat
• De ansatte ved sykehuset eller NORD er mest positive til dette (80%, 415 av 516), mens 70% av alle 1239 respondentene er positive i større eller mindre grad.
• Hos den eldste aldergruppen (over 67 år) er det 35% som er negative, og 65% som er positive.
• Det er den yngste aldersgruppen (16-24 år) som har minst erfaring med registrering (kun 36%), men også størst lærevillighet (31%).

Bekymring for handelslekkasje
• Gratis parkering (47%) og tilgjengelighet av parkering (35%) er de to største grunnene til at folk handler utenfor Levanger sentrum, mens handleopplevelsen/utvalg er på tredje (30%).
• Gratis gateparkering (korttid) er hovedbehovet for at folk skal besøke ofere/handle mer i Levanger sentrum, oppgitt av 768 av 1239 respondenter (62%), bedre kollektivtilbud er 9%.
• 243 av 370 respondenter (63%) som rapporterte at de er negative til digital registrering, velger bort bykjernen til fordel for steder med gratis parkering.
• 3 av 29 kommentarer oppgir korte åpningstider som grunn til å handle utenfor sentrum

Basert på innhentet informasjon har Innherred Næringsforening levert forslag til endringer i foreslått parkeringspolitikk. Vi tar til orde for å innføre tre takstsoner og vi belyser både utfordringer og mulige løsninger basert på svarene i spørreundersøkelsen.

Vi startet dette arbeidet for å bidra til at handels- og serveringsnæringen sin stemme skulle bli hørt, at deres rammevilkår forblir forutsigbare og at byen kunne få en parkeringspolicy som kanskje er mer optimal mht pris, tilgjengelighet og nærhet.

Men, da vi i dagene etter at lansering av spørreundersøkelsen så det enorme engasjementet og den store fortvilelsen hos studenter og de ansatte ved NORD og sykehuset, innså vi at det aller viktigste vi kan bidra til er at Levanger får en parkeringspolicy som sikrer rekrutteringsgrunnlaget til de største institusjonene vi har og som ikke skader byens omdømme som vertskommune.

Hvordan parkeringspolicyen blir til slutt er kommunens avgjørelse. Gjennom vårt arbeid har vi gitt et unikt innblikk i hvordan parkering får direkte innvirkning på verdiskapingen i sentrum,  som hele fellesskapet er avhengige av og livene de de som bor og oppholder seg i sentrum.

Ved å klikke på lenkene under, kan du laste ned hele analysen av spørreundersøkelsen, og lese det fullstendige høringssvaret.

Høring parkeringspolitikk INF 241018
Rapport fraspørreundersøkelsen parkering
Sjekk og filtrer svar fra brukergruppen du tilhører