Steen har alltid sett for seg at han skal ut i den store verden. Planen var å reise verden rundt, for så å starte på studier i utlandet. Den drømmen ligger fortsatt på vent etter koronaens ankomst. Han utnyttet da muligheten til å utforske styrkene han hadde i samfunnsfaglige emner og er nå økonomistudent ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen.
Steen forteller at han ønsker å tilegne seg ulike erfaringer og læring, slik at han best mulig kan skille seg ut i mengden og en dag konkurrere om drømmejobben. Han føler den mest aktuelle erfaringen vil komme gjennom relevant jobb fra «det virkelige arbeidslivet». Internship, sommerjobber og relevant arbeid hos «de store bedriftene» nevnes jevnlig i gangene på NHH, men konkurransen er knallhard.
- Eksempelvis var det nylig 600 søkere til de 20 internshipsene som oljefondet har. Det sier litt om det nåløyet man må komme igjennom. Her konkurreres det ikke bare i gode karakterer, men mot norgesmestere i nettverks og relasjonsbygging, og med folk som har fått dette prestisjejaget inn igjennom morsmelken siden tidenes morgen, forklarer Steen.
En mulighet for regionen
Verdal Næringsforum ser at de det siste året har hatt økende henvendelser spesielt fra en gruppe, nemlig unge nyutdannede og studenter. De unge ytrer sin fortvilelse og bekymring for sommerjobber som forsvinner og generelt lite kjennskap til arbeidsmarkedet – og spør om det i det hele tatt faktisk finnes noe for dem i regionen.
- Samtidig viser det seg i en av våre seneste medlemsundersøkelser atflere av våre medlemsbedrifter forteller at de ønsker at næringsforumet ser mer på området rundt «rekruttering» og det «å tiltrekke attraktiv ung arbeidskraft» til regionen. Etterspørselen etter kompetanse hos flere er stor, forteller Ingrid Dahl Furunes, daglig leder i Verdal Næringsforum.
Steen mener at dette er en mulighet. – Slik det ser ut nå, er den beste muligheten for studenter i dag å skaffe seg relevant jobb der man kommer fra. Dette er noe bedrifter i næringslivet og industrien i Verdal kanskje kunne spilt enda sterkere på framover. Eksempelvis kunne bedrifter vært flinkere på å nå ut mer effektivt til studenter og unge arbeidstakere som søker relevant erfaring. Ved å få slike muligheter tidlig i studieløpet vil dette gjøre oss mer konkurransedyktig på arbeidsmarkedet i framtiden - både nært og fjernt.
Sommerjobb – en viktig rekrutteringskanal og inngang til arbeidslivet
- Vi ser at flere av våre medlemsbedrifter har tidligere referert til at de bruker sommerjobber som en aktiv rekrutteringskanal og en mulighet til å få synliggjort bedriften og hva som finnes i regionen for de yngre. Det er mange unge som ikke er klar over mulighetene, orienterer Furunes.
Steen er enig, og sier at det vil ikke bare gi relevant erfaring, men de unge vil også få et unikt innblikk i hva som faktisk finnes og skjer i hjembygda. – Kanskje vil studentene som ser utover mot resten av verden ende opp med å se tilbake inn mot mulighetene som alltid har vært der? Kanskje de mot alle odds flytter hjem igjen? Med en slik «snøballeffekt» vil et allerede sterkt næringsliv i Verdal, kunne stille enda sterkere i kampen om framtidens arbeidskraft.
Steen har fortsatt ikke fått sommerjobben, selv om han er under et studie som det tilsynelatende er behov for. Han håper at pandemien ikke bremser bedriftene i å tilby sommerjobber. – Alle er vel fortsatt avhengige av rekruttering og ny kompetanse? spør han.
Ny #HEIMKJÆRT-runde
I den forbindelse har den nyeste kampanjen for #HEIMKJÆRT, med undertittelen: Ungdom har heimlengsel etter framtida, nettopp fokus på dette. Nemlig å synliggjøre næringslivet og ulike muligheter som finnes.
- Verdal Næringsforum lanserte #HEIMKJÆRT i fjor, med fokusområdene ARBEID, LEVE og BO i Verdal. Kampanjen fikk mye oppmerksomhet og vi har nådd over 1000 følgere på Instagram. Nå tar vi det et steg videre. Prognosene viset at unge voksne foretrekker å etablere seg i eller i nærheten av de store byene. For å sikre arbeidskraft, kompetanse og et levende lokalsamfunn i Verdal og omegn i framtiden, er vi avhengige de unge. Vi må synliggjøre mulighetene og mangfoldet relatert til arbeidsmarkedet vi har. Vi har fokus på tiltrekking og har startet med å spre gode historier om å jobbe i regionen. Den nye løpende hovedkampanjen starter i dag, og det vil komme andre relaterte aktiviteter i tiden framover.
Verdal Næringsforum håper de kan pirke litt på hjemlengselen til utflytta verdalinger og ikke minst; fortsette arbeidet med å bygge stolthet rundt det som finnes her og mulighetene.
- Det er vår felles jobb å vise frem de mange mulighetene som finnes her, og vi håper alle blir med og bistår i arbeidet om å bygge regionen vår slik at den blir enda mer bærekraftig, avslutter Furunes.
------
#HEIMKJÆRT #arbeidiVerdal #arbeidiVerdal UNG