#HEIMKJÆRT - årets viktigste Verdalssak

10. desember 2020






























EN HILSEN FRA STYRELEDER: 

































 






























Året 2020 har på alle måter vært annerledes 
Det var året hvor næringsliv og samfunn ble slått ut av en årsak som ingen hadde i sine risikomatriser. Året ble annerledes for alle, og vanskelig for mange. Men vi har også lært mye – spesielt om oss selv og vår opptreden blant andre. Vi har skapt oss både nye familiære og sosiale rutiner. Rutiner som vi kommer til å ta med oss videre, også etter at koronatiden er over.

Amanda og Ingrid ved VNF snakket tidlig om å igangsette et prosjekt for å stimulere til mer lokal handel. Ideen boblet seg videre fram til å handle om å skape bevissthet rundt det å benytte seg av alle bygdas muligheter, ikke bare butikker, men også av lokalt næringsliv generelt, kultur og severdigheter. 

Da koronaen slo til, lå det en nærmest nøkkelferdig prosjektskisse klar. Denne ble finpusset gjennom studier av erfaringen fra noenlunde tilsvarende prosjekter rundt i landet. Våre tanker ble så presentert for Verdal kommune, som fant de svært interessante. Verdal kommune valgte å støtte prosjektet med kr 225.000. Også Sparebank1 SMN fant prosjektet viktig, så viktig at de valgte å støtte det med kr 100.000. Trønder-Avisa ble også en viktig samarbeidspartner og støttespiller. Slik ble #HEIMKJÆRT født.Fra prosjekt til ordinær virkelighet
Nå er det vi – innbyggerne i Verdal – som bestemmer om hvor viktig dette prosjektet skal bli for oss. Det gjør vi gjennom å ta budskapet innover oss, og benytte alle de flotte mulighetene som vi har her i Verdal. Det vil styrke livsgrunnlaget for alle som lever av vår handel og vår deltakelse i arrangementer.
 
Startskuddet gikk med en helsides bildeserie i Trønder-Avisa, som viste verdalinger i naturlig aktivitet på ulike steder i Verdal. Altså det typiske av det livet vi liker i Verdal. Det er snekret en oppfølgingsplan, som nå blir rullet fortløpende ut. Kanskje det viktigste elementet i planen er hvordan den flotte logoen nå tilbys VNFs medlemmer for bruk i annonser, reklame, markedsføring og annen informasjon. Det er den som blir symbolet på et levesett hvor bruk av nærmiljøet er norm.
 
Verdal Næringsforum legger nå planer for hvordan prosjektet skal gå over i ordinær drift. Dvs. å ikke være avhengig av prosjektmidler, men finansiere seg selv. Kanskje en dag lever vi så HEIMKJÆRT at noen påminning fra oss er unødvendig. Da har Verdal lyktes!
 
Dere kan lese mer om #HEIMKJÆRT her, og Instagram-kontoen @heimkjaert her

Med vennlig hilsen, 
Stein Roger Sundland, styreleder Verdal Næringsforum